Een blije medewerker maakt blije klanten
DEVENTER – ‘Bij Roto Tweewielers leggen we de focus écht op de mens’, vertelt ondernemer Wilco Wolterink trots. ‘Onze aandacht is volledig gericht op de medewerker én op de klant. Medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid zijn voor mij communicerende vaten. Het zijn belangrijke waarden; belangrijker dan het product. Een blije medewerker maakt blije klanten.’
Door Rudy Brouwer
‘Ja, ik spreek van medewerkers’, lacht Wolterink. ‘Ik ben faliekant tegen het woord ‘personeel’. Dat heeft een negatieve lading. Een medewerker, daarmee doe je het sámen. Onze mensen praten over mij ook als collega. En niet: dat is de baas. We delen successen met elkaar en proberen de medewerkers zoveel mogelijk te ontzorgen door op het gebied van gereedschappen, computers en randvoorwaarden alles goed te regelen. Daar bezuinigen we niet op.’
Award
De visie van Wolterink leverde hem vorige week de jaarlijkse award ‘Beste Werkgever 2023’ van het vakblad Tweewieler op. Het juryrapport is duidelijk: ‘Deze succesvolle ondernemer doet er veel aan om het hechte team van medewerkers bij elkaar te houden en de betrokkenheid bij de onderneming te vergroten. Uit alles blijkt dat de ondernemer het team een belangrijke succesfactor vindt in de prestatie van de onderneming en daar wordt ook goed in geïnvesteerd.’
‘Ik heb ruim zeven jaar geleden Roto overgenomen’, licht Wolterink toe. ‘Vanaf dat moment zijn we overgestapt op een modernere bedrijfsvoering: proberen de maximale kwaliteit dienstverlening én de maximale kwaliteit product te leveren. En daarbij dus vooral oog te hebben voor de mens. We hebben regelmatig werkoverleg, op basis van gelijkwaardigheid. Er is voor onze medewerkers veel ruimte voor eigen inzicht, eigen verantwoordelijkheid en voor eigen initiatieven.’
Aandacht
Volgens de vakjury van de Tweewieler Award onderscheidt Roto zich van andere genomineerden door veel aandacht voor de medewerkers. ‘We hebben bijvoorbeeld een externe intercompany trainer voor één dag in de week’, onderschrijft Wolterink die deskundige beoordeling. ‘Die is continue met onze medewerkers in gesprek. Zo proberen we voortdurend de werkfrustraties bij de collega’s weg te halen; we zijn continu in gesprek. En er is altijd ruimte voor verbetering.’
‘Ik ben er trots op dat wij bij de topzaken van Nederland horen’, glundert Wolterink. ‘En dat we een mooi bedrijf hebben, waarbij we onze klanten heel dankbaar zijn. Die hebben dit mogelijk gemaakt. Je kan een heel mooi bedrijf bouwen, maar als er nooit iemand iets bij je koopt dan heb je geen bestaansrecht.’ Zo is ook het eindoordeel van de jury van het vakblad: ‘Mocht er onverhoopt toch iets mis (dreigen te) gaan, dan wordt het bij Roto altijd opgelost in het voordeel van de klant.’
Meer informatie: www.rototweewielers.nl.