Supportersclub ‘ADHD Sfeerteam’ bestaat 20 jaar

Supportersclub ‘ADHD Sfeerteam’ bestaat 20 jaar

DEVENTER – De stichting Sfeerteam ADHD (Active DieHards Deventer) is waarschijnlijk de opmerkelijkste vrijwilligersorganisatie van Deventer. Veertig fanatieke Eagles-fans, met een eigen supportershonk, maken namelijk wekelijks en met militaire precisie unieke spandoeken van zo’n zestig meter lengte.

“Op alle doordeweekse avonden lijken wij een lopendeband-bedrijf. Iedereen heeft vaste taken, zoals ontwerpen, schilderen of naaien, terwijl ik alles coördineer”, vertelt Brian Bruggemann (28). “Om niet in herhaling te vallen zijn de spandoeken altijd voor eenmalig gebruik. Elke week willen we vriend en vijand verrassen. De enige uitzondering is bij de jaarlijkse seizoenopening op de Wilhelminabrug, daar hangt dan het mooiste doek uit het vorig seizoen.”

Als roerganger bij de Active DieHards Deventer geldt Brian als een lokaal BN’er, vooral binnen stadion de Adelaarshorst. “M’n vader was in 2004 een van de oprichters van ons supportersteam. Hij en zijn vrienden zagen het enorme vlagvertoon bij de Duitse club Schalke 04 en wisten vervolgens iets vergelijkbaars te introduceren in de Adelaarshorst. Zelf was ik toen acht jaar en maakte alles bewust mee, m’n rood-gele hart klopte toen al”, zegt de hondstrouwe ‘Eagle for life’ met jongensachtige trots. Zelfs de kersverse babykamer thuis ontkomt niet aan een bescheiden Go Ahead-invulling.

Sleutelhangers

De spandoekproductie van de ADHD’ers kent een ietwat geïsoleerd sfeertje: “Rivaliserende clubs als PEC Zwolle willen graag weten waar wij de spandoeken maken, om ze te kunnen jatten en ons daarmee een hak te zetten”, zo demystificeert Brian.

Naast de spandoeken ligt in de ADHD-webshop van alles in de rood-gele clubkleur: petjes, vlaggen, sleutelhangers, sjaaltjes, condooms, kerstballen, 0570-shirts en babyrompertjes. “Naast deze merchandising zorgen sponsors en donateurs voor inkomsten, want een groot en brandveilig spandoek kost al gauw tweeduizend euro. Ook hebben we creatieve inkomstenbronnen als de Eagles lingeriekalenders, die gretig aftrek vinden”, legt Bruggemann uit.

Samen schouders eronder

Het sfeerteam onderscheidt zich in de vorm van ‘groots in klein zijn’. Brian onderstreept het voor Deventer typerende chauvinisme en de samen-de-schouders-erondermentaliteit.

“Wij waren een van de eersten in Nederland. Vanwege onze vele sfeeracties ligt de lat erg hoog. Wel is in heel Nederland bekend dat het altijd gezellig is in ons stadion. Combineer dat met de bijzondere ligging middenin een stadswijk, en je hebt goud in handen.”

Hij vervolgt: “Verder is het Deventer publiek rauw, fanatiek en met elkaar verbonden, je kan dat vergelijken met Feyenoord. Steden spiegelen zich vaak aan de club, en andersom. Net zoals Ajax en PEC wat arroganter zijn, dat straalt af op de fans.”

Geheel in de geest van de clubslogan ‘Komoptan’ is het sfeerteam altijd proactief. “Alles draait om oplossingen en onszelf uitdagen tot spektakel, niet om negativiteit. We willen een positieve bijdrage leveren aan alles wat Go Ahead zo mooi maakt, daar doen wij het voor.”

Europees voetbal

Altijd wordt alles op alles gezet. “We krijgen vaak een ‘nee’ bij vergunningaanvragen, bijvoorbeeld met doeken die massaal over supportershoofden heengaan. Maar de fans peinzen er niet over om bijvoorbeeld vuurwerk af te steken onder Eagles-doeken zo groot als de Chinese Muur.”

Tot voor kort was Brians persoonlijke topper de wedstrijd uit 2015 tegen PEC Zwolle, waartegen destijds al 32 jaar de uitwedstrijden waren verloren, totdat deze streekderby onverwachts met 1-0 werd beklonken. “In 2024 werd dit voor mij overklast door met het hele ADHD-team vier dagen naar Noorwegen te gaan, omdat de Eagles voor de derde keer in zestig jaar Europees voetbal speelden. Daarnaast was er het ADHD-jubileum in maart. We deden toen de grootste sfeeractie ooit, met ons allermooiste spandoek en een ‘corteo’ met duizend fans van de Brink naar het stadion. Machtig mooi!”

Website: www.sfeerteamadhd.nl.

Redactie