Column Marcel Schoemaker: Black Friday
Als het om consumeren gaat, is er in de wereld natuurlijk maar één land dat zich de echte kampioen mag noemen. Waar de consumptiedroom altijd uit lijkt te komen en waar velen buiten die US of A het als hun grote voorbeeld beschouwen. Ook in het Europa van na de Tweede Wereldoorlog werd die Amerikaanse consumptie maar al te graag geïmporteerd. In het begin nog voorzichtig met de sigaretten en kauwgom die meekwamen met de bevrijders. Maar al snel snoepten we ook van de andere producten. En nu zijn we niet anders gewend. Volgens sommigen zelfs compleet veramerikaniseerd. Van popcorn tot de Big Mac. Maar de tijden, ook in consumentenland, zijn rap aan het veranderen. De Chinese massaproductie veroverde de wereld. En het bleek ook nog eens geen scheet te kosten. Nĭ hӑo en bestellen maar.
Van speelgoed tot kleding. Dat ook al niet meer gebonden is aan een specifiek land. Kledinglabels lezen, is als een reis door de oude koloniale wereld. We hebben er ook in Europa zo lang van geprofiteerd dat we ons zelf nu economisch tekort aan het doen zijn. Oude handelsoorlogen keren terug. Met straks Donald Duck in Amerika voorop. Wie niet luistert, krijgt een importtarief om zijn oren. Van de Franse Camembert tot de Chinese elektrische BYD, iedereen komt aan de beurt. Dat wordt interessant wanneer we allemaal alleen nog maar onze home made producten gaan kopen. Zal het consuminderen een grote sprong maken. Kunnen we ook gelijk stoppen met die geïmporteerde Amerikaanse feestjes als de opgeklopte Coca-Cola Christmas, het over-romantische Valentine’s Day en het toppertje: de vrijdag na Thanksgiving Day.
Een van oorsprong door de toenmalige Engelse kolonisten ingevoerd oogstfeest op de vierde donderdag van november. Maar in de moderne tijd is de vrijdag erna verworden tot één groot SALE feest waarvan wij nu de wrange vruchten plukken en helemaal gek worden. Het is de hoogste tijd voor de actiegroep Kick Out Black Friday.