Column de Hanze Uitvaartzorg: Een fout in de rouwkaart

Column de Hanze Uitvaartzorg: Een fout in de rouwkaart

Cees (79) was een bekende in de plaats waar hij woonde. Dat kwam omdat hij daar zijn leven lang leraar was geweest op de basisschool. Streng maar rechtvaardig, zei één van zijn oud-leerlingen over hem. Als Cees boodschappen deed in de buurtsupermarkt, dan was hij niet zomaar klaar. Hij zag veel oud-leerlingen en had nog steeds voor iedereen een geïnteresseerd praatje klaar.

Hij had een zwak voor de Nederlandse taal. De verloedering daarvan, zoals hij dat zelf zei, kon hij maar moeilijk verteren. Een brief moest een duidelijke inhoud hebben. Naast de inhoud, die zorgvuldig opgebouwd moest worden, was de spelling nog veel belangrijker. En wat dacht je van de grammatica? Een d of een t? Cees wist er wel raad mee. ‘Als ik mijn huiswerk terugkreeg, dan wist ik soms niet meer of ik het nu met een blauwe of een rode pen had geschreven’, vertelde Bianca, een oud-leerlinge, tijdens haar toespraak in de aula. Er werd gelachen om de herkenbaarheid. Bianca sloot haar toespraak af met de woorden: ‘Ik wil eigenlijk de datum van overlijden doorhalen en een jaartal schrijven die minstens 10 jaar verder ligt.

De rouwkaart van Cees was een bijzondere. Geen typeletters, maar alsof deze geschreven was. Een handschrift met vloeiende lijnen. Sommige woorden waren opzettelijk fout geschreven om vervolgens, met rode pen, de correctie weer te geven. Net zoals vroeger in het schoolschrift. Voor het eerst in mijn leven keurde ik, als uitvaartverzorger, fout geschreven woorden goed. Er kwamen veel reacties op de rouwkaart van Cees.

Een fout in de rouwkaart? Soms mag dat.

Alexander IJsendorn (45) is uitvaartleider bij De Hanze Uitvaartzorg in Deventer. Maandelijks schrijft hij over hetgeen hij meemaakt. Soms informatief, soms met een lach, soms met traan, maar altijd persoonlijk!

Redactie